SM-veteranen som aldrig blir mätt på vinster

 

Publicerat den av & kategoriserat under Chark-SM, Chark-SM - tävlingen.

1906 öppnade lantbrukaren August Larsson ett litet stånd i Saluhallen i Göteborg. Idag är Signal & Andersson femte generationens familjeföretag som producerar och levererar charkprodukter till hela Sverige och även utanför dess gränser. Men fortfarande finns man kvar som en lokal handlare i Saluhallen på Kungstorget. 
Text: OSCAR WIKTORSSON Bild: FARAMARZ GOSHEH

Att vinna Chark-SM är inte bara något att skryta med i branschen, det har för många blivit gynnsamt försäljningsmässigt då man utmärker sig genom att använda kvalitetsstämplarna i butikerna.
– Vi använder märkningarna i mycket av vår kommunikation. I foldrar vi producerar, på hemsidan och på våra förpackningar. Vi är stolta vinnare och det svetsar oss samman, hela personalen får ett gemensamt mål att jobba mot, att vinna Chark-SM, säger Carolina Larsson, marknadschef på Signal & Andersson.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla oss och våra produkter men också med innovation för att hitta nya spännande smaker och kryddsättningar. För några år sedan var vi i USA och fick där inspiration till våra färskkorvar. Idag är färskkorv riktigt hett bland konsumenterna och att den fått en egen kategori i årets Chark-SM känns jätteroligt och mer rättvist, säger Carolina.

Signal & Andersson har deltagit i Chark-SM sedan 2002 med många fina utmärkelser och har utsetts till Svensk mästare i flera kategorier. I senaste tävlingen 2016 blev man Svensk mästare med sitt storsäljande stekfläsk.
– Det har hänt otroligt mycket med Chark-SM sedan vi började tävla. Arrangemanget är riktigt bra och viktigt för utvecklingen i branschen. Vi skulle önska att den blev ännu mer publik och uppmärksammad, fortfarande vet inte många konsumenter vad Chark-SM är och vad kvalitetsstämplarna innebär. I senaste tävlingen var det över 750 tävlande produkter i 16 kategorier. De med högsta kvalitetsnivå får guldkvalitet och en produkt blir Svensk mästare inom varje kategori. Den informationen skulle vi gärna se att fler konsumenter nåddes av, säger Carolina.