Huvudsponsor Culinar

 

Publicerat den av & kategoriserat under Chark-SM, Sponsorer.

HÄR BUBBLAR DET AV IDÉER VARJE DAG

culinars vd

Håkan Christensson, vice vd på Culinar

Culinar är en av fyra huvudsponsorer till Chark-SM.
– Vi har medverkat i flera år och ser det som en fest för branschen. Stora och små företag samlas, det finns otroligt mycket yrkesskicklighet och kunskap samlat på ett ställe. Här får man ta del av nyheter, höra intressanta föredrag, mötas och inte minst ser vi fram emot prisutdelningen.

Företaget ligger vackert beläget i den lilla byn Fjälkinge, strax utanför Kristianstad i Skåne. Här finns hela verksamheten samlad med huvudkontor, utveckling och kryddfabrik samt även en stärkelsefabrik i Kristianstad.
– Det bubblar av idéer här varje dag. Det är otroligt inspirerande att jobba med kunderna och deras utveckling, de gör spännande produkter, säger vice vd Håkan Christensson.
1944 bildades Culinar, det var svårt att få tag i peppar under andra världskriget, en innovatör hittade en lösning och på den vägen är det.
Företaget hjälper charkföretag genom att inspirera, smaksätta och leverera.
– Mycket handlar om ingredienser för livsmedel som ger smak eller funktion. De fysiska produkterna handlar om funktionella ingrediensmixar, lakar, kompletta mixer, kryddor, kryddblandningar, stärkelse och flytande smaksättning.
Man jobbar tätt ihop med kunderna och utbildar också.
– Förutom att köpa in och blanda kryddor har vi ganska stor konsultverksamhet inom utveckling. Vi har en av Sveriges största produktutvecklingsavdelningar om man ser till livsmedelsbranschen. Olika länders matkultur har alltid inspirerat, nu Mellanöstern och det mexikanska köket. Även det nordiska köket upplever en hype just nu.
– Som ramslök, mynta, svamp i olika former, och inte minst de norrländska bären. Det man

johan_skotten

Johan Skottén, Charkmästare

fascineras av är att man går ut och plockar smaksättarna på förmiddagen och serverar på kvällen. Financial Times nämner ett flertal nordiska restauranger som besöksvärda mål.
Ekologiska produkter är också på frammarsch och det finns en stark efterfrågan på sådana kryddor.
En branschfråga är hur man kan minska på saltet.
– Många byter ut natrium mot kalium, det ger ett salt som ur hälsosynpunkt är bättre men dyrare och inte lika gott, och det blir ett e-ämne till. Vi jobbar med hela smaken så att man inte saknar saltet. Som exempelvis att använda buljong eller chili. Håkan Christensson talar varmt om Chark-SMs nya hedersomnämnanden för klimatanpassade charkuterier.
– Konsumtionen av kött diskuteras ju mycket nu. Vi ser att det finns en risk att marknaden för kött och chark minskar. Vi vill hjälpa till att inspirera företagen. Det finns ett stort hantverkskunnande och yrkesskicklighet, vi vill inspirera till att tänka nytt, att använda den maskinpark man har. Därför bestämdes under förra Chark-SM att man till 2016 premierar de som gör bra och goda charkuteriprodukter med lägre koldioxidpåverkan.
– Det har kommit många spännande produkter där man minskat kötthalten och ersätter en del med alternativa produkter som baljväxter, chiafrön med mera som ger lägre kötthalt och minskad koldioxidpåverkan. Där vill vi vara med och inspirera.