Culinar är inblandade i det mesta – bokstavligt talat

 

Publicerat den av & kategoriserat under Chark-SM.

Smakföretaget Culinar söker världen över efter spännande kryddor och ingredienser men ser just nu en trend i svenska smaker. På Chark-SM har man varit med sedan starten och är som vanligt en av huvudsponsorerna under höstens tionde upplaga.
– Det är viktigt för oss att ha en plattform där vi kan träffa kunder, producenter, konkurrenter och annat branschfolk. Den Stora charkdagen och Chark-SM bjuder också alltid på bra föreläsningar som ligger rätt i tiden och som uppmuntrar till vidare diskussion deltagare och besökare emellan, säger Jan Lewén, försäljningschef på Culinar.
Höstens jubileumsupplaga av Chark-SM bjuder på flera nyheter, bland annat utmärkelsen ”Årets smakförnyare” som Culinar har varit med att ta fram. Utmärkelsen tilldelas dem som gjort en nydanande insats för smakupplevelsen av en charkprodukt.

–  ”Årets smakförnyare” handlar om att stimulera engagemanget och entreprenörskapet inom charkbranschen. Vi vurmar för att man ska tänka utanför boxen i sin produktutveckling, utan att för den sakens skull förlora tillgängligheten och konsumenttänket, utvecklar Jan.
Vad som blir ”Årets smakförnyare” under Chark-SM i höst återstår att se, men
en trend som Jan ser just nu är faktiskt svenska smaker.

– Jag tror på smaksättning med en svensk touch, lingon och granskott till exempel. Smaksättare man kan ta från sin egen gård, säger Jan.

Culinar är experter när det kommer till allt som rör smak och är passionerade i att sprida sin kunskap vidare. Sedan ett par år tillbaka har de skapat ”skolor” som är gratis för deras kunder.
– Vi har två skolor. Den ena är vår kött- och charkskola där vi utbildar inom allt från hur man ska krydda sina produkter till lagar och förordningar och hur man tar fram innehållsförteckningar. Vårt senaste tillskott är vår kryddskola där vi visar hur kryddorna odlas och deras väg till Sverige samt hur lagar och regler ser ut kring hantering av kryddorna. Responsen på våra utbildningar har varit jättebra, det är utvecklande både för oss och våra kunder att träffas och utbyta erfarenheter, säger Jan.

För slutkonsumenten är Culinar ganska anonyma, desto mer kända och välrenommerade är de inom branschen. Företagets produkter återfinns ofta hos pristagarna under Chark-SM.
– Det är såklart jättekul och ett fint kvitto på att vi gör något bra. När våra kunder vill testa något nytt finns vi där för att tillsammans med kunden skapa riktigt spännande charkprodukter, avslutar Jan.