Profilering i butik – hur gör man?

 

Publicerat den av & kategoriserat under Den Stora Charkdagen.

Hur kan man profilera sina produkter i butik, bland annat genom att använda sina medaljer från Chark-SM? Chark-SM har i år knutit till sig två företag som på mässan kommer att visa hur producenter kan kommunicera visuellt och kreativt för att öka sin försäljning. Närvaron på mässan följs upp med kostnadsfria inspirationsseminarier.

Det är eventbyrån Cous och tryckeri- och expoföretaget Inform, med gedigen erfarenhet av butiksprofilering, som finns på plats på Den stora charkdagen för att informera, inspirera och demonstrera. I sin monter på mässan kommer de att visa prototyper på hur man kan använda sig av exempelvis hyllkanter och visningsställ.

– Det handlar om att skapa synlighet på ett sätt som fungerar i butik, vilket inte är helt enkelt. Vi är experter på hur man kan synas mer visuellt och mer kreativt, säger Anna Åberg på Cous och Anders Lundin på Inform.

Inspirationseftermiddagar
Som uppföljning bjuder man efter Chark-SM in till kostnadsfria inspirationseftermiddagar om hur man kan profilera sina produkter i butik. En duktig visual merchandiser med specialisering på livsmedel kommer under fyra timmar att dela med sig av kunskap och idéer. Inspirationseftermiddagarna kommer att hållas på en rad orter efter önskemål från besökarna på Chark-SM:s mässa.

– Vi vill skapa ett mervärde för tävlings-, mäss- och konferensdeltagare genom att bjuda på kunskap inom det här området, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.