En kvalitetstämpel i Chark-SM är ett kvalitetsbevis som går att använda i såväl marknadsföring av produkten som vid införsäljning till butik. En kvalitetsstämpel är också värdefull internt eftersom det ger prestige och inspiration för företaget och dess medarbetare.

Syftet

Syftet med Chark-SM är att sätta produktkvaliteten i centrum, inspirera företagens anställda och ge konsumenterna tydlig vägledning i vilka svenska charkuterier som håller riktigt hög kvalitet. Chark-SM ska också genom branschdagen vara den viktigaste mötesplatsen för svensk charkindustri och dess leverantörer. Allt detta bidrar till att stärka konkurrenskraften för den svenska charkindustrin.

Produktkvalitet

Fokus är helt på produktkvalitet. Produkternas kvalitet bedöms av en domarpanel bestående av produktkunniga representanter för kött- och charkbranschen, kryddföretag, handel samt konsumenter.

Bedömningar

Bedömningarna genomförs cirka fyra veckor före evenemanget, utan att domarpanelen har någon vetskap eller information om vem som har producerat vad. Själva bedömningen följer noga utformade kriterier.

Kvalitetsstämplar

Helt felfria produkter belönas med guldkvalitet. I varje klass utses en Svensk Mästare bland de produkter som når guldkvalitet.

Kontakta oss på info@charksm.se om du har några frågor.

Kvalitetsstämplar 2016

Tänk på att läsa igenom hur du får använda stämplarna först här finns mer information.

 

 

 

 

Produkterna tävlar i 17 klasser

  • 1. Falukorv (namnskyddad)
  • 2. Köttbullar och hamburgare (ex. köttbullar och burgare av olika slag)
  • 3. Julskinka (hel kokt, ej skivad)
  • 4. Kokta helköttsprodukter (ex. kokt skinka, rostbiff, pastrami, kokt saltrulle, sous vide)
  • 5. Rökta helköttsprodukter (ex. varmrökt skinka, fågel, lammstekar, souvas, viltprodukter)
  • 6. Lufttorkade/kallrökta hela köttprodukter (ex. kallrökt skinka, lufttorkad renstek, lufttorkad skinka)
  • 7. Klassiskt kryddade korvar (ex. wienerkorv, prinskorv, varmkorv och frankfurter)
  • 8. Milt kryddade korvar (ex. frukostkorv, ostkorv, örtkorv)
  • 9. Starkt kryddade korvar (ex. chorizo, chilikorv, chili-ostkorv, jalapenokorv)
  • 10. Grillkorv, skinnfri (alla skinnfria korvar ex. hot dog)
  • 11. Isterband
  • 12. Kallrökt, torkad korv (kräver inte kylförvaring, ex. salami, ölkorv)
  • 13. Rökt påläggskorv (kräver kylförvaring, ex. hushållsmedvurst, lökkorv)
  • 14. Pastej och sylta (ex. skivbar pastej, bredbar pastej, sylta, paté, aladåb)
  • 15. Traditionell chark (övriga ex. pölsa, grynkorv, medister, mortadella, köttkorv, hackkorv, blodpudding, gravat kött)
  • 16. Bacon och rökt sidfläsk
  • 17. Färskkorvar (gjord på köttråvara som inte värmebehandlats)

Förtydligande

Tävlingen är öppen för charkuterier som är tillverkade i Sverige och som finns på den svenska marknaden. För att visa att den tävlande produkten finns på marknaden ska företaget vid anmodan kunna uppvisa minst fem försäljningsställen.

För att få delta i Chark-SM måste den tävlande produkten ha ett kött-, blod- eller slaktbiproduktinnehåll på minst 20% (vikt). Definition från EU:s tulltaxa, avdelning IV – Beredda livsmedel, kapitel 16.

En specifik produkt får endast delta i en klass.

Produkter ska skickas in hela. Produkter som säljs skivade ska skickas in som hel produkt. För bacon som enbart säljs skivad, ska både skivad och hel produkt skickas in för att kunna bedömas på rätt sätt.

Det ska vara samma recept på produkten som skivas och den hela produkten som skickas in till tävlingen. Om ett företag exempelvis har ett särskilt recept för den påläggsskinka som säljs skivad är det den varianten som ska skickas in som hel produkt för bedömning om man vill kunna märka dess förpackning med eventuella kvalitetsstämplar.

Skicka ca 2 kg av varje produkt i minst två förpackningar. Alla produkter skall skickas in i 2 exemplar, fördelade i mindre förpackningar. Av helköttsprodukter kan skickas in mer än 2 kg.

Produkt, tarm och produktförpackning får inte vara försedda med något namn eller logga som kan avslöja produktens tillverkare. Produkterna måste vara helt neutrala.

Mer information om klasserna

Läs mer om vad som bedöms i de olika klasserna här.

Domarbedömningarna

Bedömningsmodell

Den bedömningsmodell som används i Chark-SM har en lång tradition. De inlämnade produkterna bedöms enligt fastlagda kriterier. Helt felfria produkter belönas med guldkvalitet.

I varje klass utses dessutom en Svensk Mästare som bedöms vara av extra hög kvalitet.

Kunnig domarpanel

Bedömningarna pågår under två dagar. Domarpanelen består av ett 40-tal personer med god produktkännedom och är sammansatt av representanter för charkindustrin och dess leverantörer samt från handeln, konsumentsidan och matskribenter.

Under bedömningarna delas domarna upp i grupper på 4-5 personer där en person som är extra tränad och kunnig fungerar som gruppledare. Varje grupp av domare bedömer en eller två klasser. De bästa produkterna i varje klass bedöms av cirka 40 domare.

Kvalitetsutveckling

Tanken är att produktbedömningen inom Chark-SM ska leda till en kontinuerlig kvalitetsutveckling av svenska charkuteriprodukter. En stämpel ger prestige och inspiration för företagen och dess medarbetare. Företag med produkter som inte uppnår guldkvalitet får råd och synpunkter via domarnas bedömningsblanketter.

Tävlande produkter och företag som får guldkvalitet samt hedersomnämnande kommer att presenteras publikt. Uppgifter om tävlande produkter och företag som inte når denna nivå i bedömningen hanteras konfidentiellt.

Bedömningen

Produkterna som är anmälda till tävlingen lämnas in till RISE Jordbruk och livsmedel, Frans Perssons väg 6, Göteborg (fd SIK och SP Food and Bioscience) Till det får domarna en beskrivning av produktens egenskaper, exempelvis enriksrökt eller vitlökssmak, för att kunna göra en korrekt bedömning av produkten.

Först görs en yttre bedömning där man tittar på bland annat ytskikt, kryddor och struktur. Därefter skivas produkten upp och domargrupperna tittar på bland annat snittyta och struktur. Slutligen smakas produkterna av och bedöms efter exempelvis konsistens, smak och arom. Poängen viktas så att exempelvis smak och arom ger fler poäng än utseendet.

Överblivna produkter skänks till behövande

Varje år skänks de produkter som blir över från bedömningarna till välgörenhetsorganisationer. 2016, var det Stadsmissionen och Frälsningsarmén som tog emot produkter, där de gör mycket nytta för socialt utsatta. Läs vårt pressmeddelande under Press.

Chark-SM arrangeras av RISE Jordbruk och livsmedel (fd SP och tidigare SIK) vartannat år.

Nyhetsbrev

Chark-SM:s nyhetsbrev vänder sig till dig som är verksam inom eller arbetar med kött- och charkbranschen. För att prenumerera på nyhetsbrevet, maila oss på  info@charksm.se eller fyll i formuläret på första sidan.

Instagram och Twitter

Följ oss även på Instagram och Twitter @Chark_SM. Tagga gärna dina bilder med #charksm.